Ikan Celup Tepung

Ikan Celup Tepung

Dapatkan ikan segar di pasar dan bersihkan . Saya kelarkan ikan tu supaya isi ikan masak sepenuhnya bile menggoreng nanti.

Yang ini pula ialah bancuhan tepung gandum bersama tepung beras juga sedikit kapur masakan dan sedikit kunyit debu serta garam secukup rasa.Bancuhan jangan terlalu cair, biarkan bancuhan tadi agar dapat melekat pada ikan ye.

Jom sekarang kita celup-celupkan ikan ke dalam bancuhan tepung...tapi terlebih dahulu panaskan minyak masak ke dalam kuali. Biarkan minyak panas secukupnya baru anda masukkan ikan bersalut tepung tau..supaya gorengan akan jadi rangup...Kalau minyak tak cukup panas nanti gorengan tu akan liat pula..tak best pula.

Ha...nampak minyak yang cukup panas bila kita masukkan ikan bersalut tepung tu akan kelihatan seperti gambar di atas...menggelegak gitu..

Kemudian barulah perlahankan sedikit nyalaan api dapur tu supaya ikan dapat masak dengan sempurna...

Bila dah garing bahagian ikan yang pertama tadi ...pusingkan pula bahagian satu lagi agar turut sama digoreng sehingga garing...Petua masa menggoreng nie tak perlulah goreng terlalu lama...memadai apabila isi ikan masak dan bancuhan tepung dah garing then bolehlah angkat gorengan tu...kalau goreng terlalu lama nanti isi ikan tu jadi keras pula...tak enak.

Nah...ni dia ikan yang sedang ditoskan minyak sejurus saja diangkat dari kuali tadi...

Okey sekarang masa untuk menjamu selera...Ikan Celup Tepung yang enak dimakan bersama sos cili mahupun enak dimakan begitu saja...

0 comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.